In deze handleiding voor beëindigingsgesprekken vindt u de belangrijkste vragen over het exit-interview en de beste werkwijzen voor exit-interviews.

Door te solliciteren kunt u uw bedrijfscultuur verbeteren en in de toekomst betere kandidaten aantrekken.

Wat is een exit-interview?

Een exit-interview is een soort interview dat wordt afgenomen met een werknemer die het bedrijf verlaat. Het voeren van een gestructureerd interview met een vertrekkende medewerker is een belangrijk, maar vaak over het hoofd gezien onderdeel van het proces van stoppen.

Het houden van een gestructureerd stopgesprek kan u helpen begrijpen waarom uw werknemers vertrekken en wat u kunt doen om retentie en bedrijfscultuur te verbeteren. Weekendgesprekken zijn een geweldige manier om waardevolle praktische inzichten te krijgen die u zullen helpen toptalent aan te trekken en te behouden.

Weekendgesprekken moeten worden afgenomen met alle werknemers die het bedrijf verlaten, zowel vrijwillig als onvrijwillig. Met andere woorden, u moet werknemers interviewen die vrijwillig uw bedrijf verlaten, evenals werknemers die u opzegt.

Waarom een ​​exit-interview houden?

Goed geplande en uitgevoerde exit-interviews zijn een krachtig rekruteringsinstrument dat door de overgrote meerderheid van toonaangevende bedrijven wordt gebruikt. Uit onderzoek van Burke Incorporated blijkt dat 91% van de Fortune 500-bedrijven exit-interviews afneemt.

Als het exit-interview correct is uitgevoerd, kunt u de algehele ervaring van de werknemer in uw bedrijf meten. Op deze manier kunt u knelpunten ontdekken en kansen identificeren om uw retentiegraad en bedrijfscultuur te verbeteren.

Hier zijn de 4 belangrijkste voordelen van het voeren van een exit-interview:

Voordeel # 1: lagere omzetkosten

Weekendgesprekken zijn een unieke kans voor werkgevers om erachter te komen waarom hun werknemers vertrekken. Tijdens exit-interviews kunnen werkgevers waardevolle inzichten krijgen in de werkervaring van een werknemer en factoren identificeren die de retentiegraad kunnen verhogen. Door het behoud van werknemers in hun bedrijf te vergroten, zullen werkgevers een aanzienlijk bedrag besparen in verband met een hoog verloop.

Voordeel 2: betere werving

Exit-interviews zijn niet alleen erg gunstig voor retentie, maar ook voor de betrokkenheid van medewerkers. Ze bieden werkgevers een unieke kans om erachter te komen wat hun werknemers motiveerde om een ​​jobaanbieding van een ander bedrijf te accepteren. Met behulp van deze informatie kunnen werkgevers de waardepropositie van hun werknemers aanpassen en verbeteren en deze gebruiken als magneet om nieuw talent aan te trekken.

Voordeel 3: zorg voor positieve zorg

Verlofgesprekken zijn belangrijk omdat ze uitleg geven over alle vertrekredenen voor zowel de werkgever als de werknemer. Een exitgesprek geeft medewerkers en werkgever de kans om bestaande relaties goed te sluiten zonder zwakke banden te verliezen. Het ideale exitgesprek zal zowel de werknemer als de werkgever een goed gevoel geven over hun ervaringen samen en hen de kans geven om hun relatie op een positieve manier te beëindigen.

Voordeel # 4: juridische kwesties vermijden

Weekendgesprekken zijn ook belangrijk omdat ze de mogelijkheid bieden om alle juridische kwesties op te lossen voordat de werknemer het bedrijf verlaat. Door werknemers te herinneren aan hun verplichtingen binnen het bedrijf, zoals de verplichting om niet te concurreren en handelsgeheimen te bewaren, kan de werkgever de kans op mogelijke juridische problemen en claims minimaliseren.

Hoe voer je een exit-interview uit?

Hier zijn 5 tips voor het houden van effectieve ontslaggesprekken:

Tip 1: voer uw exit-interview persoonlijk uit

Hoewel exit-interviews kunnen worden afgenomen via schriftelijke of online interviews, per telefoon, livechat of e-mail, is het het beste om ze persoonlijk af te nemen. Persoonlijke interviews zijn effectiever omdat ze een direct tweerichtingsgesprek mogelijk maken. Met andere woorden, de interviewer zal de lichaamstaal van de medewerker kunnen lezen en aanvullende vragen kunnen stellen om het meeste uit deze interviews te halen.

Tip 2: voer uw exit-interview individueel uit

Zorg ervoor dat u uw weekendgesprek privé houdt, één op één met alleen de interviewer en de vertrekkende medewerker. Het houden van exit-interviews in een openbare setting of in een groepsstijl met meerdere interviewers kan intimiderend zijn voor uw uitgaande werknemers. Als gevolg hiervan kunnen ze zich terugtrekken en uw vragen niet direct en eerlijk beantwoorden.

Tip 3: Creëer een comfortabele sfeer

De sleutel tot het succesvol afronden van een interview is het bieden van alle noodzakelijke voorwaarden voor een open, eerlijk gesprek. Stel de vertrekkende werknemer gerust dat alles wat hij zegt vertrouwelijk en anoniem is. Zo creëer je een sfeer waarin vertrekkende medewerkers zich prettig en veilig voelen om hun mening te uiten en hun gevoelens vrijuit te delen.

Tip 4. Leg van tevoren het doel van het exitgesprek uit

Leg aan het begin van het interview het doel van de ontslagnemer uit. Maak duidelijk dat u deze interviews afneemt om positieve veranderingen door te voeren en uw bedrijfscultuur te verbeteren. Vraag hen om hulp en benadruk hoeveel waarde u hecht aan hun eerlijkheid en constructieve feedback.

Tip 5: wees consistent

Wat betekent het? Stel al uw vertrekkende werknemers dezelfde set vooraf gedefinieerde interviewvragen. Dit maakt het veel gemakkelijker om ontvangen reacties te vergelijken, terugkerende onderwerpen op te sporen en trends te ontdekken.

Wie moet weekendinterviews doen?

Het is het beste voor uw HR-manager om een ​​ontslaggesprek te voeren. HR-professionals zijn meestal getraind in interviewen met de vereiste vaardigheden en ervaring. Kleine bedrijven hebben echter meestal geen speciale HR-specialist om exit-interviews te houden. In dat geval moet het bedrijf iemand anders aanwijzen dan de lijnmanager van de vertrekkende medewerker om het beëindigingsgesprek te voeren.

De relatie van een manager met een medewerker heeft vaak invloed op de bereidheid van een vertrekkende medewerker om eerlijke feedback te geven.

Een slechte relatie met een manager kan bijvoorbeeld de reden zijn waarom een ​​werknemer besloot het bedrijf te verlaten. In het geval dat er een uitstekende relatie bestaat tussen de manager en de medewerker, kan de vertrekkende medewerker afzien van het geven van eerlijke feedback om ervoor te zorgen dat zijn relatie met de manager positief eindigt. Zorg ervoor dat de persoon die u kiest om het exitgesprek te voeren, door de vertrekkende medewerker als eerlijk, objectief en gemotiveerd wordt ervaren.

Voorbeelden van exit-interviewvragen

  • Wat vond je het leukst aan je werk?
  • Wat vond je het leukst aan je werk?
  • Hoe zou u uw relatie met uw manager omschrijven?
  • Hoe prettig was het om met collega’s samen te werken?
  • Ben je tevreden over je salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden en andere arbeidsvoorwaarden?
  • Wat bracht je ertoe om op zoek te gaan naar een andere baan?
  • Waarom accepteerde je een andere baanaanbieding?
  • Zou je ons bedrijf aan je vriend aanbevelen als een geweldige plek om te werken?
  • Wat kan er worden gedaan om het werk in dit bedrijf te verbeteren?
  • Welke vaardigheden en kwalificaties zouden we volgens u moeten zoeken bij uw vervanging?

Als u de reacties van de vertrekkende medewerker onder de loep neemt, krijgt u een idee van waar uw bedrijf het goed doet en wat er moet veranderen als u uw beste medewerkers wilt behouden.

Gebruik de gegevens die u verzamelt om van uw bedrijf een betere werkplek te maken.

Wanneer u terugkerende problemen en knelpunten identificeert, moet u een actieplan opstellen om uw retentiestrategieën aan te pakken en te verbeteren.

Het houden van weekendinterviews is tijdverspilling als er geen concreet, uitvoerbaar verbeterplan op volgt!

Conclusie

Weekendgesprekken zijn een zeer nuttige HR-tool om waardevol inzicht te krijgen in het vermogen van een bedrijf om de beste werknemers aan te trekken en te behouden. U moet echter niet vertrouwen op exit-interviews als enige bron van informatie over de werknemerservaring in uw bedrijf. U moet periodieke interviews, beoordelingen en enquêtes met werknemers houden om feedback en gegevens te krijgen over de ervaring van de werknemers, de tevredenheid met het werk, de betrokkenheid van de werknemers en het behoud van werknemers in uw bedrijf. Op die manier heeft u genoeg tijd om in te grijpen en de relaties en werkomgeving in uw bedrijf te herstellen om uw werknemers tevreden en betrokken te houden – en in de eerste plaats weg van weekendgesprekken!

temp agency

https://www.globalrecruitment.info/